Jak před prodejem nebo pronajmutím zvýšit hodnotu nemovitosti

Máte dům, nebo byt? Chystáte se ho prodat, nebo pronajmout? V každém případě se vám určitě bude hodit pár tipů na rychlé, jednodušší i složitější, ale v každém případě trhem žádané úpravy. Ty pomůžou zaujmout co nejvíce potenciálních kupců, ukážou, jaký potenciál nemovitost má, a zároveň zvýší cenu, za kterou nemovitost nakonec prodáte nebo pronajmete.

K těm nejjednodušším a nejúčinnějším patří:

  • udržovaná fasáda a upravený vchod do domu/bytu
  • čerstvě vymalované zdi interiéru
  • zlepšení energetické účinnosti domu, čili izolace, moderní okna, flexibilní zastínění úsporné vytápění, úsporné spotřebiče
  • zařízená terasa nebo balkon, vše chráněné markýzou před sluncem a deštěm, což nejen zvýší obytnou plochu nemovitosti, ale také pozitivně ovlivní energetickou účinnosti budovy
  • vkusné umění a doplňky
  • opečovávaná zeleň

Potenciální zájemce o vaši nemovitost prochází rozhodovacím procesem, který má několik fází. S tou první je to stejné jako na seznamkách. Klíčové jsou fotky!

První dojem a atraktivita

Fotografie v inzerci jsou první věc, kterou potenciální kupec uvidí. Atraktivní a technicky kvalitní snímky vytvoří pozitivní první dojem a zaujmou. Pokud vaše oznámení vystoupí z  řady mnoha jiných konkurenčních nabídek, máte větší šanci, že se zájemce ozve. Galerie fotografií by měla být dostatečně obsáhlá, aby si zájemce mohl udělat komplexní představu. Také by měla prezentovat realitu, nic nezkreslovat, ani zbytečně nepřikrášlovat. Pro hlavní fotografii si vyberte takový obrázek, který nějakým způsobem plní sny. Může to být celek i detail. Například útulné křeslo s dekou a knihou, balkon nebo terasa s lehátkem, atraktivní výhled a podobně.

Home staging

Než nemovitost nafotíte a než začnou prohlídky, věnujte čas a energii úklidu, stylizaci, dekorování interiéru a odstranění všeho, co v něm přebývá. Můžete to zvládnout sami nebo obraťte na profesionály. Podstatné je správně odhadnout míru „zabydlení“ všech prostor tak, aby nebyly přeplácané osobními věcmi a zároveň aby působily útulně a pohostinně. Je rozdíl mezi fotografií terasy se sušákem, bačkorami a popelníkem na stole a mezi obrázkem pohodlného sezení s barevným přehozem, boční markýzou proti větru a zvídavým pohledům, stylovým prostíráním na stole a kytkou a klecí s papouškem v pozadí.

Jednání o podmínkách

Pokud se ozve vážný zájemce, buďte připraveni na jednání v důstojném prostředí. Připravte si nejen základní fakta a data, ale i emocionální argumenty. Stimulovat emoce se vyplatí! Psychologové tvrdí, že – na rozdíl od obecně přijímaného přesvědčení – nejsme myslící bytosti, které občas cítí, ale cítící bytosti, které občas myslí. Na chodbě mezi botami ani v kuchyni u sporáku se ke skutečnému rozhovoru nedostanete, dejte si práci a usaďte zájemce na terase. Uvařte kávu a v klidu povyprávějte, čím je zrovna vaše nemovitost tak neodolatelná. Uvidíte, že úspěch se dostaví.